Jdi na obsah Jdi na menu

DECH - BRÁNICE - PÁNEVNÍ DNO

28. 12. 2016

 DECH - BRÁNICE - PÁNEVNÍ DNO

 

branice-top.jpg

Dech nás doprovází celý život. S prvním nádechem se rodíme a s posledním umíráme. Na kyslíku je závislá každá buňka našeho těla. Bez kyslíku není život.

Jakou kvalitu má Náš dech v dnešní stresové době sedavé?

Během dne si většinou svůj dech vůbec neuvědomujeme. Dýcháme skoro neznatelně, většinou pouze do horní části hrudníku, což vůbec není efektivní. Hrudní dýchání vyžaduje více energie na roztažení hrudního koše a vzduchem se naplní jen horní třetina plic. Naše orgány se podvolují tlaku gravitační síly a propadají se dolů. 

Bránice, jako hlavní dýchací sval, by se při nádechu měla oplošťovat, a  tím vytvářet nitrobřiśni tlak v oblasti mezi dolními žebry a pánví, který by měl být ve všech směrech stejný. Jak v zadu v oblasti dolních žeber a beder, tak po stranách těla mezi dolními žebry a pánví, i ve předu od hrudní kosti po sponu stydkou. Naše břicho by se nemělo vyklenovat dopředu jako bychom byli těhotní, ale mělo by mít tendenci se spíše roztahovat do stran jako žvýkačka.  K tomu potřebujeme souhru bránice, funkčního pánevní dna a hlubokých svalů zad a břicha - tzv. hluboký svalový stabilizační systém ,, CORE " , ktrerý chrání naši bederní páteř před přetížením.

Spousta mých klientů nejen s bolestivostí v bederní páteři, přichází ke mně s doporučením dechu do břicha. A opravdu jej krásně s nádechem umí ,,vyvalit", jako by byli v 7. měsíci těhotenství. Ale pokud by vnímali co se děje naproti v bederní oblasti - žasli by. Tam totiž díky tomu dojde k velké kompresi bederních plotének. Je třeba si uvědomit, že dech do břicha znamená vytvořit tlak v břišní oblasti ve všech prostorách rovnoměrný. Stejný jak v oblasti dolních žeber, beder, na bocích a ve předu v bříšní oblasti, aby díky tomu byla naše bederní páteř chráněna ve všech směrech, jako stejně nahuštěná duše po celém obvodu chrání rám kola.

Díky tomuto nitrobřišnímu tlaku a souhře správných svalů ,,core,, budeme mít nejen ploché a krásné břišní svaly, ale dojde i k masáži všech vnitřních orgánů, a tím k lepšímu odvodu toxínů a usazenin, které se v nich nahromadily, k jejich lepšímu zásobení krví, kyslíku a k posílení jejich činnosti.

Úpony bránice jdou od dolních žeberních oblouků, hrudní kosti až po bederní obratle. Ovlivňují tedy postavení hrudníku, bederní páteře a celou naši posturu, včetně postavení pánve a hlavy. A pokud naše bránice neni ve správné kondici, máme tady zaděláno na průsery v krční páteři, ramenou, hrudníku, bedrech i kyčelních kloubech, protože se v bedrech  potkávají úpony bránice s úpony hlavního flexoru kyčelního kloubu. Tedy špatné postavení bránice ovlivní i naši chůzi.

panevni-dno-01.jpg

Když se naučíme správnému dechu a využijeme funkce bránice, že při nádechu se oplošťuje směrem dolů, budeme schopni se nadechnout do dolních laloků plic, a tím si zvýšíme svou dechovou kapacitu.

Pokud správně funguje bránice, funguje také jako tak zvaná brániční pumpa či druhé srdce a zlepšuje krevní oběh v celém těle.

Funkci bránice ovlivňuje i stres, při kterém se bránice při nádechu vtahuje pod žebra a řetězeni problémů začiná. To se děje i když chceme stále vtahovat břicho dovnitř a děláme to tím, že neustále vtahujeme pupek k páteři. Chudák bránice je pak neustále v křeči.

Změnit stereotyp dechu je velice těžké a někdy to jde  zdlouhavě. Ale bonusy vyváží dřinu a opravdu to stojí za námahu.

V mé praxi osobního trenéra se stále setkávám s nechutí klientů měnit zažitý stereotyp dechu. Ale v momentě kdy pocítí úlevu svých problémů to dojde i jim.

Pokud chcete vzít zodpovědnost za své zdraví na sebe - těším se na Vás a neváhejte mne kontaktovat /mfallerova@seznam.cz/