Jdi na obsah Jdi na menu

DOBA SEDAVÁ A NEJEN BOLESTI ZAD

28. 9. 2015

 Doba sedavá a nejen bolesti zad

 

bolest-zad-1.jpg

Pokud si uvědomíme dobu před 100 lety - téměř 100% obyvatel mělo povoláni spojené s pohybem. Doba se mění a nynější automatizovaná výroba ve spoustě odvětví průmyslu vytvořila pro přibližně 80% obyvatel sedavé zaměstnáni. Nyní většinu času prosedíme před monitorem v kanceláři, doma před televizí či cestou v autě. Bolesti zad jsou druhou nejčastější příčinou pracovní neschopnosti.

Nároky na tělo se stávají enormní - činnost ve statické poloze stresuje tělo mnohem víc než dynamická práce v pohybu. Svaly bez pohybu spalují méně, krev proudí pomaleji, mastné kyseliny mohou snadněji ucpat cévy a nápor na srdce se zvětšuje. Riziko diabetu se zvyšuje díky svalům, které v klidovém režimu nereagují na inzulín tak rychle, jako když pracují a slinivka břišní proto produkuje více a více inzulínu. Elektrická aktivita svalů se vypne – tělo zastaví spalování, enzymy odbourávající tuk poklesnou až o 90%. Dlouhodobý sed vše zpomalí, včetně mozku. Svaly bez pohybu zpomalí pumpování okysličené krve do mozku. Naše dechová kapacita poklesne na minimum a tím pádem se do těla dostává méně kyslíku, než naše tělo pro správné fungování potřebuje. V důsledku toho, že naše bránice nepracuje jak má, břišní svaly jsou povolené včetně nefunkčního pánevního dna, tak nedojde k vytváření nitrobřišního tlaku v našem ,, centrum těla tzv. CORE ,,. Tím pádem nejsou naše vnitřní orgány stimulovány, prokrvovány a začínají pracovat špatně. Je třeba si také uvědomit, že bránice pracuje také jako druhá pumpa a pomáhá srdci rozvádět krev po celém těle. Pokud tělo pracuje staticky, jednotlivé svalové a fasciové vrstvy se po čase slepí a přestanou po sobě klouzat, jiné vrstvy jsou pak enormně natahovány. Svalům a fasciím chybí kluzkost a elasticita. To je příčina té vystřelující bolesti, když např. rychle ze sedu vstaneme, pocítíme vystřelující bolest v dolní části zad.

Jak z toho začarovaného kruhu ven?

Řešením je vzít odpovědnost do svých rukou. Zapracujeme společně na koordinaci pracovních či sportovních stereotypů, aby i Váš sed či jakákoli činnost byla v souladu s Vaší anatomií a nikoli proti ní. Většinou si vůbec neuvědomujeme ani základní pohyby jako je pohyb ruky k ústům, ruka na volantu auta, pozice hlavy a horní končetiny při telefonování, poradě či jídle. Naučím Vás jednoduché kompenzační cviky či triky jak i během práce u počítače dát tělu trochu pohybu. I během sezení můžete v kanceláři provádět automasáž a tím uvolnit napětí v těle, ztuhlost svalů a zvětšit prokrvení. Důležité je také zapracovat na svém dechu.

Vše a mnohem více se dozvíte na seminářích pro veřejnost/ múže být i ve Vaší firmě či pohybovém studiu / či odborném semináři ŽIDLE - koordinovaný sed, úleva a eliminace pozdějších problémů / www.iqpohyb.cz/kurz/zidle-koordinovany-sed-uleva-a-eliminace-pozdejsich-problemu// nebo na osobní konzultaci či tréninku u mne.

Těším se naviděnou