Jdi na obsah Jdi na menu

OTÁČÍME SE BEZPEČNĚ?

6. 1. 2017

 Jak kvalitní je naše rotace páteře? Kde a v kterých segmentech se máme otáčet, aby to bylo v souladu s naší 3D anatomií a ne proti ní?

rotace.jpg

Jednou z nejdůležitějších zásad pro zdravou páteř je napřímení pánve, hlavy, integrace hrudníku a boj s gravitační sílou země. To si představíme jako by země byla silný magnet a táhla naší kost křížovou směrem dolů, ale oproti této síle je nutné aktivně pracovat stejně velkou silou jakoby temeno hlavy vytahoval druhý stejně silný magnet do nebe. Tím se vytvoří prostor mezi jednotlivými obratli, ploténky nejsou stlačovány, hluboké svaly kolem páteře mohou pracovat ve své optimální délce a plnit svou funkci, a pokud je vše mobilní jak má, tak i naše rotace páteře je optimálně rozložena do všech segmentů, které se mají rotace účastnit, a tím se rotace stává bezpečnou.  Když se ale gravitaci poddáme, necháme působit jen silný magnet země, tak se naše páteř nachází v kolapsu a nejen rotace se stává nebezpečnou pro naše ploténky, které jsou díky tomu stlačovány a hluboké svaly kolem páteře nemohou plnit svou funkci. Pokud se k tomu přidá i nepohyblivá páteř v některých segmentech, máme na průser dřív či později zaděláno. Největší nebezpečí číhá v místě, kde na sebe naráží nepohyblivá a pohyblivá část páteře.

Většině klientů, kteří ke mně přicházejí, s různými

rotace.jpg

 problémy páteře chybí jak napřímení a boj s gravitací, tak i mobilní páteř. Při předklonu se nerozvíjí rovnoměrně. Většinou dopředu vyrazí nejdřív hlava, tím přetěžují krční páteř, část hrudní a bederní páteře se neodvíjí jak má, a ve snaze o předklon se pohybují přes kyčle a často je nepustí do předklonu stažené a neelastické svaly zadní strany dolních končetin. Do záklonu se snaží dostat také přes krční páteř a bedra. Tuhý hrudník, z kterého by záklon měl vycházet se tohoto pohybu neúčastní. V rotaci opět přetíží krční páteř a díky nepohyblivému hrudníku se rotace přenese do bederní části páteře. Pokud se podíváme v anatomii páteře na tvar a postavení jednotlivých obratlů, zjistíme, že rotace je možná v krční a hrudní páteři. Tvar a postavení bederních obratlů rotaci neumožňuje. Pro bezpečnou rotaci je tedy zásadní mobilita hrudní páteře, žeber a technika otáčení.

Když sedíme v autě a chceme couvat nebo sedíme na pevné židli v kanceláři a otáčíme se na přicházejícího kolegu, jak se otáčíme? Vyrazí nejdřív hlava a hrudní páteř zůstane na místě? Tak dochází k přetěžování krční páterě a další nápor skončí v dolní části beder a v SI skloubení. Nebo do rotace dozadu vyráží nejdřív střední zadní žeberní oblouky a postupně se přidají zadní horní žeberní oblouky, krční páteř s hlavou a nezapomeneme se u toho vytahovat? Tato varianta je pro naši páteř bezpečná.

A jak se tedy otáčíte Vy? Prvním či druhým způsobem?

Mobilní hrudní páteř a správnou techniku rotace potřebujeme jak k běžným denním činnostem jako je chůze, otáčení v autě, kanceláři tak i při sportech jako je běh, golf, tenis, hokej, volejbal,hod oštěpem.....

yoga-spiraldynamik.jpg

V dnešní době oblíbená yoga také hodně pracuje s rotací páteře. Správná technika rotace ochrání Vaši bederní,krční páteř a ramena od přetížení a Vy si pak můžete svou oblíbenou yogu užívat bezpečně. 

Pokud chcete na své rotaci zapracovat a tím odlehčit krční a bederní části páteře či zlepšit výkon ve svém sportu - těším se na Vás.

 

golfovy-svih.jpg

rotace1.jpg