Jdi na obsah Jdi na menu

STOJÍME NA DVOU ? SEDÍME NA DVOU?

18. 8. 2015

 image.jpg

 

 

Stůjme na dvou - seďme na dvou 

 

zidle_kresba-0.jpg

Díky evoluci jsme se z opory čtyřech končetin postavily na dvě tzv. dolní končetiny a druhé dvě tzv. horní končetiny se staly volné a můžeme je používat k obsluze svého těla a práci. 
Stojíme a chodíme tedy po dvou. Sedět máme také na dvou sedacich kostech. Proto obě dolní končetiny či sedací kosti by tedy měli být zatěžovány stejně, aby docházelo k rovnoměrnému přenosu sil z dolní části na horní.
 A jak tedy stojíte či sedíte Vy? 
Na dvou? Či svezení do jednoho kyčelního kloubu či nožka přes nožku?image.jpg
Pokud se postavíte na jednu dolní končetinu - vytáhnete se na ní či se do ní svezete? Pokud dojde k vytažení, musí tělo požít svaly dolní končetiny, kyčelního klubu i svaly středu těla tzv. CORE. Díky aktivní svalové struktuře působí síly směrem vzhůru - tedy proti gravitaci. A my díky tomu můžeme stát a chodit aktivně a šetrně ke svému tělu. Pokud sedíte na dvou sedacích kostech a chodidla se nachází pod kolenem, můžete se od nich odtlačit a vytáhnout - opět působíte proti gravitaci a odlečíte tak celé páteři a plotýnkám.  Pokud se ovšem při stoji do kyčelního kloubu svezete - pánev narazí přímo na hlavici kyčelního kloubu!!! Kost na kost. Nezapojili jste tedy nic moc svalů a spoléháte se pouze na vazivo, do kterého jste se zavěsili. Dojde tady k tlaku do kyčelního kloubu a působení sil směrem dolů - tedy jste se poddali gravitaci. V průseru se ale nenachází pouze váš kyčelní kloub, tady si zaděláváte na pěknou artrózu a později budete na čekací listině o náhradu kyčelního kloubu, ale celé tělo. Na tento kolaps zareaguje i kotnik, koleno, sešikmená pánev má vliv i na kolaps v celé páteři. Sešikmená pánev / ta vznikne i když si při sedu hodíte jednu nožku přes druhou / má vliv na SI skloubení, které se díky tomu zablokuje. Celá páteř se dostává do skoliotického tvaru. V dolní části beder je nejvíce namáhán L/S přechod, kde dochází k nejčastějšímu výhřezu plotýnky. Vychýlení do stran pokračuje z bederní do hrudní a krční pátěře. Tato nerovnováha se přenese do hlavového kloubu - tedy spojeni krční páteře s hlavou. Stoj na kyčli se ale nemusí prvotně projevit bolestmi samotného kyčelního kloubu. Většinou se ale ozve nejslabší článek daného člověka. Začne bolet kotník, rozsype se koleno, ozvou se SI klouby, vyhřezne plotýnka, vyskytne se problém v hrudní či krční páteři nebo bolí hlava či rameno. Pokud začnete řešit samotnou bolavou část těla a nadále budete třeba ,, vyvaleni na kyčli,, či ,, zborceni v židli,, budete se stále pohybovat v začarovaném kruhu.
stani.jpg
Myslíte, že přeháním? Vězte, že ne. Zkuste jeden den vnímat jak sedíte a stojíte. Začněte stojem u čištěni zubů, pokud budete čekat na dopravní prostředek, ve frontě, v kuchyni, pokračujte sezením u jídla, v práci, autě, u televize. Koukejte kolem sebe na ostatní. A uvidíte, že nepřeháním. Spočítejte si čas, který trávíte v tomto tzv. kolapsu a zavěšení do vaziva misto toho, aby jste používali svaly a bojovali aktivně proti gravitaci a vytvořili tak prostor v těle a kloubech včetně prostoru mezi jednotlivými obratli.
Doufám, že jsem Vás přinutila trochu k zamyšlení nad svým tělem. Nechci Vás v žádném případě strašit, jen trošku motivovat ke změně a přístupu k svému tělu. Pilulka, obstřik, masaž pomohou jen potlačit varovné signály, které Vám Vaše tělo vysílá. Tak jej zkuste poslouchat a něco s tím udělat sami. Že nevíte jak? Stačí si domluvit osobní konzultaci, trénink či přijít na skupinovou mnou vedenou lekci.
 
Držím palce a přeji pevnou vůli.  Výsledek ale stojí za to!!!